dijous, 4 d’octubre del 2007

Debat paleogràfic


Fa un parell de setmanes, un dels membres de la llista de distribució de la Societat Catalana de Genealogia consultava els altres membres la seva opinió sobre un dels noms que pareixia en una de les partides de matrimoni de Castellterçol de l'any 1664. Això va generar un debat sobre paleografia força interessant entre els membres més avesats en aquesta ciència. Llàstima que vaig arribar “tard” virtualment parlant i el debat ja era clos.


El fet va suscitar el meu interès per dos aspectes. Primer perquè la partida parlava de dues persones de Castellterçol amb dos dels cognoms que formen part de la meva recerca: CARRERA i CASTELL. Si bé sembla que són línies col·laterals a la meva recerca, resulta que he trobat algú que segueix passes paral·leles a les meves i va més avançat que jo. Hauré de posar-m'hi en contacte per veure si tenim material complementari. El segon aspecte que va captar la meva atenció és que el debat va girar sobre com havia escrit el capellà que anotava els registres el nom del contraent, és a dir, no sabem si posava Ioanem o Franciscum (per als profans del tema, cal dir que amb lletra impresa sembla impossible confondre'ls, però quan ho escrius a mà, ho poses en llatí i a més fas lletra de metge dolent, pots llegir-hi qualsevol cosa). Les opinions van ser diverses i el debat intens, però cap d'ells s'allunyava de la paleografia i de com s'escrivien certes lletres i expressions en el segle XVII. Em va sobtar que ningú dugués el debat més enllà, fixant-se en la lletra del redactor, el paborde de Castellterçol Maurici Parera, que era indesxifrable. És en aquests moments quan et planteges la grandesa de les ciències socials i humanes: no són infal·libles. Si un paio no sap escriure, les normes de la paleografia i de la simple ortografia tampoc seran concloents. Segurament la resposta es trobarà en altres documents de l'època on aparegui el contraent.


He posat una foto d'un full del registre de matrimonis de la parròquia de Sant Fruitós de Castellterçol on apareixen els dos cognoms, però no és la imatge en qüestió perquè la imatge del debat no és meva, i vull demanar-ne permís al seu autor abans de poder-la publicar. O esperar que pugui anar a Vic, a l'Arxiu del Bisbat per seguir la línia i fer fotos pròpies del llibres de la parròquia entre els anys 1632 i 1668 corresponents a les partides de la meva línia de recerca. Quan la pugueu veure ja jutjareu la lletra.


Finalment vull felicitar la iniciativa de la Societat Catalana de Genealogia de posar eines innovadores a l'abast de les persones que fem recerca genealògica. Un espai en el seu web on es poden fer consultes i posar imatges ha fet possible un debat molt interessant entre els socis. Us imagineu el que s'hauria d'haver fet abans per compartir un dubte entre els altres socis?


Nota genealògica: Per als que em seguiu en la recerca, el referent és Bru CARRERA, Sastre, (*Castellterçol – +Castellterçol), casat en segones núpcies amb Catherina SERRA (*Castellterçol - +Castellterçol) l'any 1688 i fill d'Andreu CARRERA (*Castellterçol - +Castellterçol a.1688), sastre i jurat de la Vila l'any 1651.